Saturday, February 16, 2013

BERKAWAN BIAR SERIBU BERCINTA BIAR SATU

 Assalamualaikum dan salam sejahtera lagi salam satu Malaysia semua..

di kesempatan ni admin nk ucapkan selamat kembali buat semua pelajar ipt samanada awam mahupun swasta..
so buat apa ja cuti hari 2..?
kerjakah?
Atau menghabiskan stok2 makanan semata2 dirumah?
Admin?
Of course lah yg number 2 tu..
Boleh dikatakan setiap cuti semester admin macam 2 kot..
Makan tidur makan tidur nasib xgemuk2..
perasan..!
padahal semua seluar dh ketat..
=P
Hehe..
Tapi..
Bila lama sgt hidup mcm 2..
Duduk je rumah..
Terasa bosan..
Sunyi..
Xseceria bersama kawan2..
Yang mana boleh share mcm2..
So mahukan hidup yg ceria?
Jom cari rakan seramai yg mungkin..
Tak salah berkawan beribu2,
Kerna mereka inilah akan menjadikan hidup lebih bermakna dan bahgia..
Kan kan?
Betul ak cakap admin nih?
Hehe..
Namun begitu..
Bukan mudah nak mencari rakan baru terutamanya jika seseorang itu hanya hidup terperap di persekitaran yg sama atauu tidak aktif membabitkan diri dalam aktiviti sosial..
Jadi di sini admin nak share sedikit pengetahuan yg diperoleh dari HARIAN METRO 25 January 2013..

Tip untuk mencari rakan baru:           

1.                   Luangkan lebih banyak masa dgn ramai org-habiskan masa di tempat2 dimana membolehkan kita bertemu rakan baru.
2.                   Sertai kelab atau organisasi yg menjalankan aktiviti yg disukai-ini membolehkan kita bertemu dgn org yg mempunyai minat dan aktiviti yg sama.
3.                   Cuba berkenalan dgn org yg berbeza minat-kdgkala persahabatan menjadi lebih menarik kerna punyai hobi berlainan yg boleh dikongsi bersama.
4.                   Selalu berkunjung ke masjid atau surau-ini membuka peluang untuk kita punyai kenalan yg mampu mendorong ke arah kebaikan.
5.                   Menyertai pasukan sukan atau bersukan-ini membantu kita mengenali lebih ramai rakan baru terutamnya jika sukan yg disertai melibatkan satu kumpulanyg besar seperti bola sepak dan sebagainya.
6.                   Menawarkan diri membuat kerja kebajikan yg mampu membantu ramai org-ini bukan sahaja membantu mendapatkan rakan baru malah dapat melakukan kerja mulia.
7.                   Bersikap ramah dan ramah senyuman-ini boleh membantu kerna org sekeliling akan merasa sungguh senang dgn kamu yg mudah didekati.
8.                   Hindari sikap negatif- buang sikap negatif seperti sombong, sensitif tidak bertempat, panas baran, bercakap besar agar org senang dengan kamu.
9.                   Mulakan perbualan dgn perkenalkan diri-jika ada org baru di kelas atau pejabat.
10.               Tidak bercakap terlalu gah-tidak sesekali menceritakan kehebatan diri dan suka bercakap bohong kerna ia menyebabkan rakan sedia ada menyampah dan kemungkinan besar akan melarikan diri.
11.               Hormat pada semua org-rasa ini akan berbalik pada kamu sekaligus menarik mereka menjadi rakan kamu
12.               Setia dan sedia membantu apabila diperlukan-jgn menjauhkan diri jika rakan ditimpa masalah dan kesusahan.
13.               Jadilah rakan yg baik-jgn bersikap manis di depan sebaliknyamengutuk di belakang.sikap ini akan tersebar dan semua akan tahu kualiti sebenar kamu mereka akan menjauhkan diri.
14.               Menjadi pendengar yg baik-sedia mendengar keluh kesah mereka, namun diingatkan jgn sesekali menilai org lain atau menjadi batu api utk menambah lagi kekusutan.
15.               Tidak meninggalkan rakan lama untuk rakan yg baru-setiap rakan punya nilai yg tak dapat ditukar ganti. Sekiranya reputasi kamu yg gemar melupakan rakan lama diketahui, tiada siapa yg mahu menjadi rakan kamu lagi.

so tip dah beri,tunggu apa lagi jom cari kawan seramai yg mungkin..weee~~

sekian.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...